Rotterdam zet de trend en omarmt Black Friday

2 minuten leestijd

Onder de noemer “Black Friday Rotterdam Weekend Deals” maakte Rotterdam vandaag bekend Black Friday groots in hun stad te gaan introduceren. Zet 24 t/m 26 november maar groot in je agenda, want volgens de organisatoren doet de hele stad mee! De kans op een geslaagd evenement is groot en Rotterdam lijkt hiermee een trendsetter voor andere Nederlandse en zelfs Belgische steden.

Black Friday Rotterdam Weekend Deals

Rotterdam streeft na de meest vernieuwende stad van de Benelux te worden en zet hierbij ook in op het winkelend publiek. Als eerste stad in Nederland haalt Rotterdam de van origine Amerikaans koopjesdag “Black Friday” binnen. Op een manier hoe Black Friday ooit in Amerika is ontstaan, namelijk als “offline” winkelevenement waarbij de aanbiedingen fysiek in de winkel gescoord moeten worden.

Black Friday heeft in Nederland sinds 2015 een behoorlijke spurt genomen in populariteit. Dit heeft geresulteerd in een sterk groeiend deelnemersveld aan (web)winkels met speciale Black Friday aanbiedingen. Het grote verschil met Black Friday in Amerika is dat het winkelen in Nederland hoofdzakelijk online plaatsvindt. Rotterdam gaat met hun “Black Friday weekend” een poging doen om Black Friday ook offline leven in te blazen. Black Friday Nederland verwacht succes en voorspelt dat andere grote steden snel volgen.

Waarom wordt dit een succes?

Uiteraard zijn er verschillende organisatorische uitdagingen om dit idee tot een succes te kunnen maken. Black Friday Nederland ziet in haar data een groot aantal positieve trends, welke in combinatie met bevorderlijke marktfactoren, garant zouden moeten staan voor een succesvol evenement in de binnenstad van Rotterdam. Allereerst is er rondom de laatste week van november aanzienlijk meer winkelend publiek in de grote steden dankzij de naderende decembermaand. Door extra kortingen, speciale acties en door zelfs een ludieke Mancave te bieden, nodigt Rotterdam een zeer groot publiek uit om Black Friday tot een uitje te maken voor het hele gezin. Tevens opent dit mogelijkheden voor kleine lokale retailers en boetieks, die tot op heden moeite hebben om eigenhandig een Black Friday actie bij een groter publiek onder de aandacht te brengen. Verder zijn er in de binnenstad van Rotterdam veel modewinkels te vinden en laat dit nou net een branche zijn die in 2016 tijdens Black Friday in Nederland een enorme omzetstijging van 289% heeft gerealiseerd t.o.v. 2015.

Black Friday Rotterdam

Naast de algemene groeiende populariteit van Black Friday, is de regio ook passend; 23% van de bezoekers van BlackFridayNederland.nl komt uit de regio Zuid-Holland, waarmee Rotterdam in de directe omgeving al een groep van circa 200.000 Black Friday liefhebbers op haar wenken bediend.

Wanneer de actie gedragen wordt door zowel grote als kleine winkeliers en de organisatie vooral de kleinere winkels voorziet van een prominente rol, voorzien wij een tevredenstellend weekend voor zowel de Rotterdamse winkeliers als het winkelend publiek. In dat geval zullen volgende grote steden snel volgen!

De eerste toezeggingen van grote ketens in Rotterdam zijn in ieder geval al binnen, winkels als de Bijenkorf, HEMA, Prénatal, Decathlon en Van den Assem gaan speciale acties opzetten. Ook hotels, musea en restaurants behoren tot de deelnemers.

Om je bezoek aan Rotterdam straks te vereenvoudigen heeft Black Friday Nederland een overzicht paraat met deelnemende Rotterdamse winkels.

Zit je smaak hier niet tussen of ben je niet in de gelegenheid naar Rotterdam af te reizen, ga dan naar het volledige winkeloverzicht met alle Nederlandse deelnemende winkels.