Header categorie Black Friday NL

Black Friday Geschiedenis

Elk jaar rond het einde van november is het weer raak; Black Friday! Een dag vol bizarre kortingen en lekkere deals. Elke keer is er weer een flinke ophef rondom deze dag. Het is je daarom vast niet ontschoten dat Black Friday ook enorm populair is in Nederland. Maar wat is eigenlijk de geschiedenis van Black Friday? En hoe is het ontstaan?

Lees verder

De eerste deals niet missen?!

Door je in te schrijven bevestig je dat je de nieuwsbrief van Black Friday Nederland wilt ontvangen in je mailbox en ga je akkoord met de voorwaarden.

Black Friday geschiedenis tijdlijn

Hoewel de geschiedenis van Black Friday enorm interessant is om te lezen, weten we dat niet iedereen zit te wachten op een lap tekst. Sommige mensen zijn nu eenmaal beelddenkers. En omdat wij graag iedereen de geschiedenis van Black Friday willen vertellen, hebben wij voor deze mensen onderstaande infographic ontworpen. Dus doe er je voordeel mee. alt

Voor de lezers die graag gedetailleerder op de hoogte gebracht willen worden van de Black Friday geschiedenis hebben wij natuurlijk alles verwerkt in een boeiend stukje tekst. Dus neem plaats in de Black Friday tijdmachine en geniet van de rit!

Financiële crisis

Er zijn een aantal gebeurtenissen in de geschiedenis wat Black Friday gemaakt heeft zoals hij nu is. De eerste bestemming van onze rit is in 1869. In dit jaar werd er voor de allereerste keer gesproken over de term ‘Black Friday’, welke gelinkt was aan vrijdag 24 september. De term had toentertijd een andere betekenis dan nu, het werd namelijk gebruikt voor een financiële crisis. Twee Wall Street businessmannen hadden het idee om zoveel mogelijk goud van de VS op te kopen. Het doel hiervan was om ervoor te zorgen dat het goud meer waard werd, waardoor ze deze vervolgens met flinke winst konden verkopen. Helaas viel dit plan in duigen met het begin van een financiële crisis als gevolg.

Macy’s Thanksgiving parade

We gaan door naar het jaar 1924 waarin de winkelketen Macy’s besloot om voor Thanksgiving een parade door New York te organiseren. Dit met de achterliggende gedachten om het succes van de winkel te vieren. En tegelijkertijd de mensen aan te sporen om op de vrijdag na Thanksgiving al te beginnen met hun kerstinkopen. Tot op de dag van vandaag wordt deze parade nog elk jaar groots gehouden in New York.

Franksgiving

Riemen vast! We reizen verder naar 1939. In dit jaar besloot de Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt dat Thanksgiving een week eerder werd gevierd, de vierde donderdag van november i.p.v. de vijfde. De nieuwe dag van Thanksgiving werd ook wel ‘Franksgiving’ genoemd. De reden van de nieuwe datum was omdat er toentertijd ‘The Great Depression’ gaande was en hij de economie wilde helpen. Door Thanksgiving eerder te vieren hoopte hij dat mensen eerder zouden beginnen met kerstinkopen doen. In 1941 werd wettelijk vastgesteld dat Thanksgiving voortaan nationaal wordt gevierd op de vierde donderdag van november, no matter what.

Chaos in Philadelphia

We gaan door naar de jaren 50’ en 60’ waarin veel mensen zich ziek meldden op de dag na Thanksgiving. Dit zodat ze eerder konden beginnen met kerstinkopen doen. Hierdoor ontstond er een enorme chaos in Philadelphia in de vorm van dramatisch verkeer en vele shoplifters. Met als gevolg dat de politie het enorm druk had, waardoor ze spraken over een ‘Black Friday’. Dit gaf de term een negatieve associatie welke retailers in 1961 probeerden te veranderen door een nieuwe term ‘Big Friday’ in het leven te roepen. Helaas werd deze re-branding niet opgepakt.

Positieve draai

Onze op een na laatste stop; 1980. Rond dit jaartal werd uiteindelijk wel een positieve draai gegeven aan de term ‘Black Friday’. Retailers stonden toentertijd veel in het rood, maar na de vrijdag na Thanksgiving werd er winst gedraaid. Ze gingen als het waren van rode naar zwarte cijfers. Vanaf die tijd werd Black friday gezien als iets positiefs waardoor het steeds groter werd. In de jaren 90’ besloten winkels eerder open te gaan, sommige zelfs al op middernacht, met als gevolg dat consumenten voor de winkels gingen overnachten. Daarnaast was er zowel offline als online te profiteren van Black Friday deals.

Cyber Monday

Onze laatste bestemming is 35 jaar later, dat duurt even voordat we daar zijn. Ondertussen vertellen we je graag wat meer over ‘Cyber Monday’. Met de opkomst van het internet ging het namelijk allemaal heel snel. Retailers zagen een trend dat er ook veel online gekocht werd, voornamelijk op de maandag na Thanksgiving wanneer iedereen weer aan het werk moest. Hierdoor is de term ‘Cyber Monday’ ontstaan. Tegenwoordig wordt op deze dag bijna evenveel verkocht als op Black Friday.

Black Friday in Nederland

Daar zijn we dan, de laatste stop van de rit; 2015. Sinds een aantal jaar is Black Friday namelijk ook een populaire term in Nederland. Hoogstwaarschijnlijk is deze vanuit Amerika overgewaaid door Social Media. Dit kwam voornamelijk door de opvallende, bizarre Black Friday filmpjes die viraal gingen. Sinds 2015 spelen Nederlandse winkeliers in op de Amerikaanse feestdag met enorm veel Black Friday deals. Tot op de dag van vandaag worden dit er steeds meer. Wel is het zo dat het zich in Nederland vooral online afspeelt. Waarschijnlijk omdat Black Friday bekend werd in Nederland in de tijd van het internet en omdat wij helaas geen vrij hebben om naar de winkels te gaan op de vrijdag na Thanksgiving.

Mis geen enkele deal!

Ja dat was nog eens een rit hé?! Geef maar toe, we logen niet toen we het hadden over een boeiend stukje geschiedenis van Black Friday. Nou goed, 29 november 2024 is het weer zover! Wil jij dan geen enkele Black Friday deal missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en dan brengen wij je graag als een van de eerste op de hoogte van de beste Black Friday deals!

Bronnen: